O tym, że
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi znalazł się w projekcie nowej listy lektur obowiązkowych wiadomo już od dłuższego czasu, teraz jednak - a dokładnie 14 lutego - Minister Anna Zalewska
podpisała wprowadzające ją rozporządzenie.
Nowe podstawy programowe wraz z nową listą lektur wejdą w życie już od września tego roku dla uczniów klas I, IV oraz VII. Trudno powiedzieć jednak, kiedy zobaczymy w szkołach obowiązkowe GNL - o ile w
początkowych informacjach książka przypisana było sztywno do klasy VI, tak ostatecznie znalazła się na zbiorczej liście lektur dla klas IV-VI. Warto przy tej okazji wspomnieć, że
Gang Niewidzialnych Ludzi już wcześniej
pojawił się w podręcznikach.
O umieszczeniu GNL na liście lektur wypowiadał się Rafał Kosik w wywiadzie dla portalu
Niestatystyczny.pl w grudniu ubiegłego roku:
Zamieszczone przez
Rafał Kosik
Jednak sądzę, że plusy przeważają nad minusami, bo przecież w ten sposób mogę dotrzeć do nowych czytelników. Moją misją było napisanie takiej powieści (serii), która zachęci młodych do czytania. Jeśli więc po kilku latach męczenia lektur, w większości przedpotopowych i nudnych, ktoś po raz pierwszy natrafi na coś współczesnego i mam nadzieję wciągającego, to może uda się go przekonać, że czytanie sprawia przyjemność.
(więcej...)
O tym, co może przynieść wprowadzenie GNL jako obowiązkowej lektury dyskutowaliśmy także w
osobnym wątku na forum.
Oto lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:
Zamieszczone przez
MEN
- Jan Brzechwa, „Akademia Pana Kleksa”;
- Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks);
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań);
- Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”;
- Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”;
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
- Adam Mickiewicz, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty);
- Ferenc Molnar, „Chłopcy z Placu Broni”;
- Bolesław Prus, „Katarynka”;
- Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”;
- John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”;
- Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”;
- Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”;
- Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce;
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie;
- Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie;
- Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
- Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Z pełną treścią podstaw programowych i list lektur można zapoznać się w
załączniku do rozporządzenia.
Źródła: